Crew


Bruun Kuijt - Regisseur

Bruun Kuijt is gewend om met zowel professionals als amateurs te werken. Juist die verbinding spreekt hem aan in het theater. De regisseur verheugt zich op TITUS vanwege de locatie. Dit is Shakespeare ten top. 

Bruun Kuijt is acteur, regisseur en schrijver. Hij studeerde in 1983 af aan de Academie voor Kleinkunst. Hij stond als acteur/zanger in diverse musicals. Daarnaast schreef hij tientallen stukken, onder andere voor het Hofpleintheater in Rotterdam. Hij regisseerde meer dan honderd voorstellingen en verzorgde ook de regie voor de bekende tv-serie Kinderen Geen Bezwaar. 

Volgens de regisseur is schrijver Bouke Oldenhof er in geslaagd om een prachtig script voor TITUS te maken. Vooral het thema ‘tussen stilte en stress’ zal mensen in deze hectische maatschappij aanspreken. Het is niet alleen een mooi verhaal over het leven van Titus Brandsma, maar het zet je ook aan het denken over de manier waarop wijzelf leven en waar het nu eigenlijk om gaat. De muziek maakt het compleet: die raakt je rechtstreeks in het hart.

Foto: Marit Anker

Bouke Oldenhof - Scriptschrijver

Voor Bouke Oldenhof was het bijzonder om een script te schrijven over een aankomend heilige, terwijl hijzelf niet gelovig is. Als scriptschrijver mocht hij naar eigen zeggen even het leven van Titus lenen.
 
Toen producent Sjoek Nutma hem vroeg om het script voor TITUS te schrijven, zei Bouke Oldenhof meteen ‘ja’. Titus Brandsma heeft namelijk een belangrijke rol in het leven van zijn vader, Harm Oldenhof, gespeeld. Oldenhof senior was actief in allerlei organisaties die door Titus waren opgericht, zoals de provinciale onderwijsraad (later Afûk), de Fryske Academie en Frisia Catholica. 

Bouke Oldehof debuteerde als toneelschrijver in 1991 met zijn plattelandsminiatuur Rolbrug, waarmee hij genomineerd werd voor de Prosceniumprijs. In 1995 schreef Oldenhof de tekst voor het Abe!-spektakel in Heerenveen. Hij werkte vervolgens mee aan voorstellingen van regisseur Jos Thie, zoals Peer Gynt en Kening Lear, De Heeren van het Veen, de openingsvoorstelling Harde handen van het Zuiderstrandtheater en in 2018 Marijke Muoi. Oldenhof schreef ook diverse jeugdtheaterteksten, waaronder het met de Hans Snoekprijs bekroonde Medusa.

De grootste verrassing voor Bouke Oldenhof tijdens het schrijven van het script was dat de gelovige mysticus Titus Brandsma in zijn tijd het Godsbeeld ter discussie stelde. Hoe zien wij God in de wereld? Daar wordt nooit over gepraat. Waarom gelooft de één wel en de ander niet? Nog steeds is dat actueel. Bij zijn vooronderzoek ontdekte Oldenhof in Titus zijn leven een bijzondere tegenstelling. Titus was voortdurend aan het werk en had tegelijkertijd diepe behoefte aan innerlijke rust en stilte.  

Foto: Marit Anker

Sjoek Nutma - Uitvoerend producent/musicus

Sjoek Nutma heeft als producent veel talentvolle mensen bij elkaar gebracht voor het muziektheater TITUS. Daarbij vond hij het belangrijk dat mensen een klik met elkaar hebben. Hij slaagde er in een professionele cast van formaat samen te stellen, aangevuld door verschillende talenten uit de regio. 

Sjoek studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam met als hoofdvakken trombone en koor- en orkestdirectie. Hij begon als freelance koordirigent, componist en arrangeur en werd daarna producer bij de NCRV in Hilversum en later bij Omrop Fryslân en de Evangelisch Omroep (EO). Het koorwerk heeft Sjoek nooit laten varen. Dirigeren is zijn passie. Hij is dan ook dirigent bij het koor van TITUS.

De ultieme combinatie van zang, muziek en dans maakt muziektheater volgens Sjoek Nutma zo sterk. Wat volgens hem het meeste zal aanspreken tijdens de voorstelling is de persoonlijkheid van Titus Brandsma. Zijn koppigheid, maar ook het geloven in jezelf, de stilte en de stress. Het zal ongetwijfeld herkenning oproepen bij het publiek. 

Foto: Marit Anker

WIEBE - Band
De bandleden van WIEBE stappen tijdens de muziektheatervoorstelling TITUS even uit de comfortzone. Normaalgesproken spelen Wiebe Kaspers (zang en piano), Daan Slagter (drummer) en Florian den Hollander (bassist) progressieve popmuziek. 

Juist omdat de muziek van TITUS door drie componisten is gemaakt, ontdekken de muzikanten van de band verschillende muziekstijlen. Gaandeweg het proces hebben zij hun eigen draai aan de nummers gegeven. Oftewel, ze gooien er tijdens de voorstellingen een ‘Wiebe-sausje’ overheen.

Foto: Marit Anker


Chris Fictoor is componist, dirigent en bestuurder en heeft een klassieke achtergrond. Bijzonder is dat hij sinds 1993 als leek geassocieerd lid is van de Eerste Orde, de karmelorde waar Titus Brandsma ook lid van was. Voor Fictoor is de relatie tussen tekst en muziek heel belangrijk. De teksten van Eppie Dam roepen bij hem muziek op. Alsof de muziek onder de tekst vandaan kruipt. Hij schrijft op wat hij van binnen hoort.


Henk Pool schreef de muziek op basis van het script, de sfeer en de personages. Hij is een vreemde eend in de bijt. Als componist heeft hij vooral veel gecomponeerd voor artiesten als Marco Borsato, Stef Bos en Paul de Leeuw en voor tv-programma’s en films (o.a. Achtste Groepers Huilen Niet). Muziektheater had Henk eigenlijk nog nooit gedaan, maar dat maakte het voor hem juist extra uitdagend.

Peter van der Zwaag maakte vooral de muziek van Teresa van Avila, Titus zijn muze uit de Middeleeuwen. Om in de sfeer te komen is hij begonnen met het luisteren naar muziek uit die periode. Peter is vaste pianist van Willeke Alberti en heeft samengewerkt met Robert Long, Jenny Arean en Rients Gratama. Hij was ook betrokken bij Bonifatius de Musical. Omdat Peter de enige Friestalige componist is heeft hij ook het Friese nummer uit TITUS gecomponeerd.

Eppie Dam - Liedtekstschrijver

Eppie Dam houdt ervan om zich in mensen te verdiepen en er vervolgens woorden aan te geven die hun verhaal recht doen en waar mogelijk uittillen boven het banale. Zo verdiepte hij zich ook in de persoon Titus Brandsma. Met dank aan biograaf Ton Crijnen, die in 2008 een boek over Titus Brandsma schreef met als ondertitel: De man achter de mythe
.    
Eppie Dam schreef eerder songs voor de muziektheaters Elk Sines (2016) en Zout West (2017) en daarnaast het libretto voor de openluchtopera Dodo fan Haska (2018, Under de toer). Hij vertaalde de Mattheuspassie van Jan Rot in het Fries en schreef vele kerkliederen en liturgieën. Voor zijn bundel ‘Fallend ljocht’ ontving hij in 2017 de Gysbert Japixcspriis.
  
Er zijn weinig mensen die zoveel indruk op Eppie Dam hebben gemaakt als de Friese pater Titus Brandsma. In kamp Amersfoort waren mensen van allerlei staat en standing, maar Titus verstond de kunst om allen tot zijn vriend te maken. Hij was hartelijk voor iedereen en stond voor iedereen klaar, ook voor de andersdenkenden.

Foto: Haye Bijlstra

Joyce Postma - Choreografe

Joyce Postma geniet ervan dat ze als choreografe en danseres mee mag doen aan TITUS. Ze volgde de dansopleiding in Leeuwarden en is inmiddels zes jaar docent bij DansStudio Dokkum. Eén van haar mooiste ervaringen tot nu toe was dat ze meedanste in Bonifatius de Musical in de Bonifatiuskapel.
 
Ze vindt het bijzonder dat zij nu ook als choreografe mee mag doen aan het muziektheater. Vooral de samenwerking met de regisseur, acteurs, het koor, de mensen van muziek, decor en kostuums vindt ze creatief en inspirerend. De samenwerking met regisseur Bruun Kuijt ervaart Joyce als heel plezierig. Zij vullen elkaar goed aan. 
Verder is voor haar de muziek erg belangrijk. Daar begint alles mee. Van muziek krijg je gevoel en sfeer en daar past de choreograaf de bewegingen op aan. De elf dansers vertolken de emoties van het stuk in moderne dans. Het is duidelijk dat dans echt iets toevoegt aan deze voorstelling. 

Foto: Marit Anker

Arjen van der Grijn - Grimeur

Arjen van der Grijn uit Grou is in de voorstelling TITUS verantwoordelijk voor de grime en de pruiken. Hij vindt het altijd weer een magisch moment om mensen te zien veranderen voor de spiegel.

Arjen van der Grijn heeft veel invloed gehad op de typetjes van Van Kooten en De Bie. Ook leverde hij een belangrijke bijdrage aan Jiskefet, het Klokhuis, televisieseries en speelfilms. Tijdens Bonifatius de Musical veranderde hij Syb van der Ploeg in een heidense druïde en nu is de cast van TITUS aan de beurt.  Zo mag Arjen types steeds weer tot leven brengen. Hij geniet ervan dat hij op deze manier een klein radertje in het grote geheel mag zijn.

In 2017 zat Arjen van der Grijn 50 jaar in het vak. Dat werd gevierd met het jubileumboek ‘Grijngrime. 50 jaar grimeur Arjen van der Grijn’. In datzelfde jaar is hij onderscheiden als Officier in de Orde van Oranje-Nassau.
Geluid, kostuums, decor en licht

Harry Zwerver (geluid), Regina Rorije (kostuums), Jolanda Lanslot (decor) en Pascal Naber (licht).

Foto: Marit Anker
Orkest: Strijkkwartet Regina Forte: Ina Andela (viool), Anna Molleman (viool), Inge van der Hoeven (altviool), Irma Pruim (invalster alt), Andrea Meijer (cello), Michelle van de Braak (invalster cello). Blazers: Peter Wissmann (trompet), Wietske Boonstra (saxofoon), Siebregta Hoekstra-Brandstra (invalster), Jelle van der Wal (trombone) en Wiebe Kamminga (invaller).

Foto: Marit Anker

De dansers uit TITUS met achter: Merel de Vries en Toscan Verheij. Derde rij van links naar rechts: Marijke Adema, Leonie de Jong, Muriël Kok en Joyce Postma. Tweede rij van links naar rechts: Chantal Wieringa, Lotte Risselada en Charlotte Bergsma. Vooraan: Janita van Huffel en Teodora Janjic.

Foto: Marit Anker

Koorleden: Laura van der Ploeg, Petra van der Veen, Menno de Vries, Annemarie van der Molen, Hennie van der Heide, Jaap Osinga, Betty Pander, Dirk Monsma, Jannet Douma, Christien Driesprong, Janke Trientsje Dijk, Marcin Rachula, Marieke Tuinstra, Elleke Hoekstra, Anneke Kuipers, Dietske Bouma, Pietsje Wateler, Ewoud Nutma, Jaap Bos, Emmely Evers, André van der Bijl, Gosse de Boer, Mirthe Meter, Lidwien Sloot, Felicia Hoekstra, Frederika Bunskoeke, Rita Looy, Nynke van der Velde, Geertje Klomp, Judith Sytsma, Sjoerd de Hoop, Henk Hiemstra, Irma Plutschouw, André de Vries.

Foto: Marit Anker
 
 
 
 
 



 

Partners